Anna-Maria Magnusson – en sann giggare

av maj 5, 2020Giggare

Vem är du?

En bred frilansare med tio års erfarenhet av att jobba i Amsterdam, Berlin, London och Sverige. Med mitt företag Full Story Media (www.fullstory-media.com) jobbar jag väldigt brett som frilansare inom marknadsföring, innehåll (content) och produktion.

 Jag har bland annat jobbat som producent för Netflix, med marknadsföring för Canon Europe, som filmare för Washington Post, journalist och researcher för SVT och National geographic channel, med kommunikation och copywriting för ideella organisationer, strategi för B2B och B2C och som fotograf för WWF. Så frilansandet passar mig perfekt.

Varför jobbar du som frilansare?

Jag har haft både fasta jobb och jobbat som frilansare. Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten att jobba. Personligen har jag valt att frilansa eftersom jag älskar att lära känna en ny organisation och att vara den som kläcker nya idéer. Jag går igång på att vara den som utmanar andra att tänka om men även att ge andra ny energi. Som frilansare är det också enormt spännande att jag hela tiden lär mig. Min kunskap står helt enkelt inte still. Att få chansen att jobba inom offentlig och privat sektor, multi-globala koncerner med miljontals anställda och hos start-ups och scale-ups med ett femtiotal anställda är enormt spännande. Varje position har lärt mig något. Om mig själv och mitt arbetssätt och om andras sätt att jobba. Om vad som funkar och vad som inte funkar. Det känner jag är unikt med att vara frilansare.

Vad är viktigt att tänka på när man giggar?

Att man är extremt lyhörd för hur organisationen ser ut. När man kommer in som giggare är det viktigt att titta på hur hierarkisk organisationen är så man inte trampar någon på tårna. Det är också viktigt att ta reda vem det är som egentligen bestämmer. Oftast har den personen inte ens titeln chef. Det är också viktigt att fråga vad nuvarande personal gjort innan jag kommer in så att jag inte kommer med onödiga förslag. Det är helt enkelt viktigt att snabbt anpassa mig till en ny omgivning, personal och styrning. Sist, men absolut inte minst, tycker jag att det är viktigt att folk känner sig bekväma med att jobba med mig. Att jag helt enkelt ger kollegor energi och glädje att gå till jobbet. Att de litar på mig och att de känner att jag är där för att hjälpa till.

Vad är skillnaden mellan att gigga i Nederländerna och Sverige?

I Nederländerna har nästan varje företag jag jobbat på giggare på plats. Det är ett sätt att ta in rätt kompetens vid precis rätt tillfälle utan att förbinda sig till en fast anställning. Dessutom finns det så enormt många olika anställningsformer, frilansare, giggare, interim, deltidsjobb mm. Även om det i storstäderna i Sverige växer är vi fortfarande mer vana vid fasta anställningar. Många är också vana vid tryggheten i en fast anställning. Att vara frilansare är trots allt ett visst äventyr och en risk som inte alla skulle uppskatta. Jag känner att gigandet växer enormt mycket i Sverige då man nog börjar märka av just dessa fördelar som Nederländerna vetat ett tag. Att kunna ta in någon med spetskompetens för en kort tid för ett specifikt uppdrag utan att binda fast sig vid en fast anställning kan i vissa perioder vara A och O för att få företaget att blomstra eller fungera.

Hur tror du gig-marknaden kommer utvecklas?

Jag tror att den kris vi nu sitter i kommer att öppna ögonen för många när det gäller giggande. Om man inte vet hur ens företag ser ut om sex månader känns det logiskt att ta in någon tillfälligt som giggare – inte att anställa någon fast. Dessutom kan man få in någon som inte har någon startsträcka. Den stora förändringen det inneburit att många jobbar hemifrån har också fått folk att öppna ögonen för hur mycket som eventuellt fungerar på avstånd. Det gör också att jag tror att folk börjar tänka om när det gäller anställningsformer. Jag tror därför att man även utanför storstäderna i Sverige kommer att inse värdet av att ta in folk för ett gig.

Vilka yrken giggar idag?

Jag skulle säga att med vissa undantag skulle alla yrken kunna gigga. I nuläget är det många kreativa yrken, programmerare och marknadsföring som är i fokus men även inom sjukvården har man konsultformerna som egentligen är detsamma som giggare. Dessutom hör jag fler och fler inom olika yrken som börjat gigga på grund av sitt stora nätverk och att för att de kan tillföra en specifik kunskap.

Vad är det bästa med att få in en giggare för ett företag?

Det absolut bästa måste vara den enorma kunskap man får i en enda person. Att få in en giggare är att slippa jobba in någon, att kunna lämna över en stor bit ansvar direkt till en helt ny person som också kommer med nya idéer och synsätt – om det är vad man vill! Att få in en giggare kan verkligen lyfta ett helt företag till andra nivåer. Men det kan också vara den stabila personen du behöver mitt i en kris.

Vad bör man tänka på om man vill ta in en giggare till sitt företag?

Att först fråga sig själv, vad precis vill jag få ut av en giggare? Vill jag ha någon som enkelt kan sköta alla uppgifter som någon annan normalt sett har hand om eller vill jag få in någon som kommer med nya idéer? Bör personen leda ett team eller vara en av delarna i ett team? På vilket sätt vill jag att personen som kommer in ska bidra till organisationen? Det finns inga former som är fel, men det är viktigt att du själv är på det klara precis vad du vill få ut av att ta in en giggare. När du vet det, så blir det också lättare att hitta den perfekta giggaren för ditt företag.