5 tips för en bra balans mellan arbetsliv och privatliv!

av nov 14, 2022Arbetsmarknad, Giggare, Organisation

Dagens digitala samhälle har gjort det enklare att jobba hemifrån vilket kan underlätta att få ihop det så kallade vardagspusslet. Kanske tar du en längre lunch eller hämtar tidigare på förskolan för att sedan jobba ikapp timmarna på kvällen eller helgen. Men se upp – genom att alltid vara mer eller mindre tillgänglig suddas gränserna ut mellan arbetsliv och privatliv. Då gäller det att hitta en bra balans men vad innebär det och hur hittar du den?

De senaste åren har många kontorsbaserade företag insett att distansarbete fungerar väldigt bra och detta har lett till att fler och fler jobbar hemifrån, antingen helt eller delvis. Den här utvecklingen har också medfört att det har blivit enklare att bara fixa några saker eller kolla mailen – även utanför arbetstiden. Men att jobba på distans innebär inte automatiskt att du ständigt behöver vara tillgänglig. Du behöver ju även hinna återhämta dig mellan varven. Därför är det viktigt att hitta en bra balans mellan arbetsliv och privatliv så att du kan vara produktiv och må bra, både när du jobbar och är ledig.

Vad innebär det att ha balans i arbetslivet?

En bra balans mellan arbetsliv och privatliv handlar helt enkelt om att du behöver hitta ett hållbart sätt att jobba på, så att din tid och energi räcker till för alla delar av livet. Det innebär att du behöver kunna hantera kraven från både jobbet och privatlivet utan att den ena delen påverkas negativt av den andra. Ger du dig själv rätt förutsättningar för att kunna prestera på jobbet och må bra i allmänhet så minimerar du riskerna för att bli alltför stressad.

En sak som dock är värd att nämna är att rätt balans mellan arbetsliv och privatliv är väldigt individuell. Det som är rätt balans för dig kanske skulle göra din kollega helt obalanserad. En del klarar att jobba en 55-timmarsvecka utan att bli sönderstressade, medan andra kan känna att en vanlig 40-timmarsvecka är för mycket för att hinna med.

Varför är det viktigt att hitta balansen?

När du jobbar för mycket och inte får tid till återhämtning blir både din fysiska och mentala hälsa lidande. En vanlig fälla är att jobba lite hela tiden eftersom det är så lätt att fixa eller kolla saker med dagens uppkopplade samhälle. Men bara för att det känns som att du jobbar hela tiden behöver det inte betyda att du får mer gjort. Däremot är risken större att du får problem med hälsan eftersom du inte hinner vila upp dig ordentligt. När stressen påverkar ditt privatliv ökar pressen och det kan kännas svårt att få ordning på tillvaron igen.

Forskning har även tydligt visat att långvarig stress kan leda till sömnproblem samt en rad olika sjukdomstillstånd såsom utbrändhet, värk i kroppen och depression. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på kroppens signaler så att du själv kan reagera och sätta gränser i god tid.

Hur hittar du balansen?

För att du ska orka med en vardag med hektiska arbetsdagar, familjeliv, vänner och fritidsaktiviteter behövs ibland en strategi för återhämtning. Att ibland ha en hög arbetsbelastning är inte farligt – så länge det finns tid till återhämtning så att du kan ladda batterierna däremellan.

Återhämtning kan du få på olika sätt, både när du sover och under arbetsdagen. Det kan handla om en promenad, ledig tid, fika med en vän eller kollega, flexibla arbetstider eller att du har möjlighet att arbeta hemifrån. Men som tidigare nämnts så kan ett mer flexibelt jobb medföra vissa utmaningar. Det är ju så mycket du vill hinna med, både när du jobbar och är ledig, och det är svårt att få tiden att räcka till. Men det finns några saker du kan göra som kan underlätta din vardagsbalans.

Här följer fem tips som kan hjälpa dig att mentalt lämna arbetsplatsen efter arbetsdagens slut samt hitta en bättre balans mellan arbetsliv och privatliv:

 

  • Sätt fungerande gränser
    För att få till en bra balans är det viktigt att dra gränser så att du får tillräckligt med tid för återhämtning. Försök att undvika mail och jobbsamtal utanför kontorstid så att din hjärna kan slappna av när du inte jobbar. Stäng även av ljud och notifikationer på mobilen när arbetsdagen är slut så att du inte kollar av den var femte minut. Då kommer du bli mer närvarande när du är med din partner eller familj.

 

  • Planera din tid
    För att skapa en bra uppdelning mellan arbetsliv och privatliv krävs en bra planering. Skriv ner dina aktiviteter så att du tydligt ser vad du behöver göra under veckan. Använd en kalender, digital eller analog, och lägg in tid för alla dina aktiviteter På så sätt får du en bättre överblick och kan lättare göra prioriteringar.

 

  • Prioritera din hälsa
    Tar du hand om ditt mentala och fysiska välbefinnande kommer du att både må bättre och prestera bättre på jobbet. Schemalägg därför egentid för dig själv så att din kropp kan återhämta sig och ladda om batterierna. Boka in fritidsaktiviteter i din kalender som ”tvingar” iväg dig från hemmakontoret. Det kan vara träning, en promenad med vänner eller en filmkväll med familjen – det gäller att hitta det som ger just dig återhämtning!

 

  • Lär dig säga nej
    Visst kan det vara svårt att säga nej, oavsett om det gäller en extra arbetsuppgift eller en middag med vännerna. Oftast vill vi inte säga nej eftersom vi är rädda för att vara till besvär. Men din chef eller dina vänner har ingen chans att veta hur du känner om du inte berättar. Är du istället öppen med att du känner dig stressad kan du får välbehövlig stöttning från folk i din närhet. När du dessutom själv vet var din gräns går för hur mycket du klarar av och har förmågan att kommunicera det, har du bara att vinna på det. Det kanske till och med är så att ditt ”nej” är just vad som behövs för att chefen ska inse att du har för mycket på ditt bord.

 

  • Skapa en efter-jobbet-ritual
    Markera för dig själv att arbetsdagen är slut. Det kan till exempel innebära att du städar av din arbetsplats eller sätter i gång din favoritspellista i lurarna. Den här stunden kommer att få dig att känna att arbetsdagen nu är slut och blir då en tydlig övergång mellan arbete och fritid.

Vi hoppas att du fått med dig några användbara tips på vägen mot ett mer hållbart arbetsliv – var rädd om dig!

P.S

Kika gärna in våra tidigare blogginlägg eller bläddra bland våra lediga gig när du ändå tog dig hela vägen hit!