Site icon Gigstep | Nya Tidens Konsultbolag

Vad gör en supporttekniker?

supporttekniker

supporttekniker

Vad gör en supporttekniker?

av maj 27, 2020Giggare

Agron är en duktig supporttekniker som vi har haft förmånen att lära känna! För att få lite större inblick i vad hans jobb innebär har vi ställt några frågor till honom.

Vad gör en supporttekiker?

Att jobba som supporttekniker innebär att vi arbetar och erbjuder hjälp över telefon, E-mail och även via chatt till användare som upplever problem med sina system eller tekniska verktyg.

Problemen som uppstår kan vara allt från enkla datorproblem, till komplexa system. Där man behöver dokumentera och felsöka noggrant samtidigt som man ger en grym service!

Vad är det bästa med att arbeta som supporttekniker?

Som supporttekniker erbjuds man det bästa av två världar. Vi har möjligheten att arbeta med service, hjälpa och supportera många olika människor. Samtidigt som man arbetar med det tekniska. Vilket är både spännande och utmanande!

Tre tips för att lyckas som supporttekniker!

För att lyckas som tekniker behöver man vara initiativrik, serviceminded och noggrann.

Det är viktigt att inte vara rädd för att ta sig ann mycket ansvar och försöka förbättra leveransen mot kunden. Om företaget du arbetar på erbjuder certifikat. Är detta också ett bra sätt att vässa dina kunskaper och visa att du är driven!

För att få chansen till ett jobb som supporttekiker rekommenderar jag att gå via en rekryteringsfirma eller konsultföretag. Att exempelvis gå via Gigstep kan vara ett perfekt steg för dig!  Gigstep erbjuder jobb i tex Malmö och Skåneregionen!

Vilka system arbetar man med/i som supporttekniker?

Vilka system man jobbar i beror på arbetsplatsen. Som supporttekniker kommer man primärt att arbeta i företagets ärendehanteringssystem. Det finns populära program som finns hos majoriteten av företagen. Baserat på min erfarenhet är Service Now, eller SNOW det mest populära ärendehanteringssystemet.

Om man vill arbeta som supporttekniker rekommenderar jag att man bekantar sig med de olika ärendehanteringssystemen. Kika på Google för att hitta några tutorials där.

Mycket tid kommer även att spenderas med att administrera användare. Klienter och andra resurser samt objekt i ett system som heter Active Directory (AD). Det är också bra att även bli bekant med Office-paketet och Windows 10. Relativt nyligen har många företag gjort utrullningsprojekt med Windows 10. Dvs. att de bytt ut gamla klienter till nyare klienter med just Windows 10. Jag har själv hjälpt till i ett sådant projekt.

Den vanligaste frågan från användarna brukar gälla Office-paketet som många har installerat på sin klient. Att lära sig hur Office fungerar är bra både för att kunna ge bra support. Men även för att det används internt på företaget.

Exit mobile version