Hejdå till distansarbete? Vad blir konsekvenserna?
Är det nu vi säger hejdå till distansarbete?
Sen pandemin har distansarbete gått från att vara en snabb nödlösning till att bli vardag för många. Studier från Boston Consulting Group och Stanford visar tydligt att de flesta anställda trivs bra med distans- eller hybridarbete – de känner sig mer produktiva, engagerade och motiverad. Men trots dessa positiva siffror ser vi nu en ny trend: att allt fler företag börjar dra tillbaka sina anställda till kontoret. Oftast handlar det om minst tre dagar i veckan, men vissa kör på med full närvaro.
Så vad händer när företagen kräver tillbaka kontorsnärvaron? Här är några möjliga konsekvenser som vi ser:
Minskad motivation och produktivitet
För många har distansarbete blivit en källa till frihet och bättre work-life balance. När den flexibiliteten tas bort finns risken att motivationen dippar. Många har vant sig vid att jobba mer effektivt hemma och kan känna att företaget inte riktigt litar på dem när de tvingas tillbaka. Det här kan i slutändan påverka produktiviteten – och kanske även lojaliteten.
Svårare att locka och behålla talanger
I en tid där flexibilitet värderas högt kan företag som kräver kontorsnärvaro gå miste om kvalificerade kandidater som vill ha friheten att själva välja hur de vill jobba. Det riskerar också att leda till ökad personalomsättning när andra företag erbjuder mer flexibla villkor. Att hitta rätt talanger blir ju knappast enklare med fler krav på kontorsnärvaro.
Ökad stress och sämre work-life balance
Många har verkligen uppskattat att slippa pendlingen, och att tvingas tillbaka till det kan bli en riktig stressfaktor. Speciellt för de som bor långt från kontoret eller har familj. Risken är att vi snart ser fler utbrändhetssymptom – vilket varken är bra för individen eller företaget.
Socialt umgänge – men till vilket pris?
Visst, att mötas fysiskt har sina fördelar för samarbete och teamkänsla. Men frågan är om det är värt att kompromissa på flexibiliteten bara för att kunna ta en kaffe ihop? För många är det sociala en viktig aspekt, absolut – men det går att bygga teamkänsla trots att du inte tvingas vara på plats varje dag.
Så – vad är rätt väg framåt?
Vissa företag ser det som en självklarhet att gå tillbaka till ”det normala” med kontorsjobb, medan andra satsar på hybrida lösningar som ger mer flexibilitet. Men är det ”gamla” normala verkligen det ”nya” normala idag? Det viktiga nu är att företagen vågar fråga sig själva: Vad är egentligen bäst för våra medarbetare och vår kultur på lång sikt?
Vårt tips? Lyssna på era medarbetare och hitta en balans som funkar för båda parter. När era medarbetare känner sig lyssnade på och får jobba på ett sätt som passar dem, blir de både mer produktiva och engagerade.
Det tror vi stenhårt på här på Gigstep – hur tänker ni?